sömnbrist.

Som jag och min syster pratat om borde det finnas en manual för "hur man bäst tar hand om en bebis". Det vore super och jag skulle betala en förmögenhet för det. Nu får jag hålla tillgodo med goda tips&råd vilket inte heller är fy skam. Jag önskar bara att jag kände fler mammor här i Stockholm, får hoppas på att träffa någon på föräldragruppen som borde starta när som helst nu. Annars ligger inte heller Västerås för långt borta.

Viggolicious har varit bråkig i stort sett hela natten vilket innebär att jag sovit ungefär 2 timmar i natt. När han väl slumrat till i min famn och jag försöker lägga honom så vaknar han såklart. Jättesur. Jag hoppas att jag lär mig kunna somna när han ligger hos mig. Gör man det?

Update 22.18
Vi gör framsteg ikväll för Viggo sover faktiskt mellan måltiderna, som visserligen sker med max 2 timmars mellanrum. Men ändå. Hoppas han sover i natt.
förra veckan kollade jag på en mängd olika filmer, tänkte tipsa om 4 stycken:

"The curious case of Benjamin Button"- En drama som handlar om Benjamin Button, en man som åldras baklänges. Jäpp, det låter konstigt men den var verkligen sevärd. Får betyget stark 4 av 5 möjliga. Läs mer om filmen här.

"How to lose friends & alienate people"- En komedi om en brittisk journalist som försöker lyckas på den hetaste skvallertidningen i New York. Får betyget 3 av 5 möjliga, men vill ändå rekommendera den. Läs mer om filmen här.

"Made of honor"- En romantisk komedi med Patrick Dempsey i huvudrollen. Need i say more? Länk för den som vill läsa mer om filmen här.

"Ten inch hero"- En film för den som behöver fördriva tid, kanske medan man väntar ut magsjuka eller en envis förkylning? Om ett gäng ungdomar som jobbar på ett cafe, men den är roligare än vad jag får den att låta. Bristen av engagemang är total klockan 22.29 en måndagkväll.

Kommentarer
Postat av: Karin

ja okej då..får väl börja producera vi med då..så jag kan sätta mig in i din situation ;)



har du sökt andra mammabloggar då och kolla vad dom skriver, dom kanske upplever samma saker som dig?..men jag förstår att det är skönast att få prata med nån man känner som också har barn.



2009-01-05 @ 17:40:23
URL: http://litenbrun.blogg.se/
Postat av: Lollsan

Men att han e så kinkig den lille.. de e inte så att han har ont i magen då??? Drar han upp benen mot magen?? Hen växer ju så för lite mat tror jag inte han får...



Tro mig man lär sig somna bredvid dem fast man till å med har en 1åring sparkandes i ryggen :-)



Har du kollat in Familjeliv någe mer??? Där kan man söka efter mammor i ens närhet å prata med folk.



Kramis

2009-01-05 @ 19:15:16
Postat av: vonka

hej, kom också att tänka på maggen. Vi ger Alvin sempers magdroppar som vi köpt på apoteket. Tycker det fungerar jättebra...i början hade han ont i magen efter han ätit (typ jämt alltså) och man kunde höra hur det bubblade sig å hade. Vi provade då dropparna och det funkade :)



Kramelikram!

2009-01-05 @ 20:16:10
Postat av: vonka

hej, kom också att tänka på maggen. Vi ger Alvin sempers magdroppar som vi köpt på apoteket. Tycker det fungerar jättebra...i början hade han ont i magen efter han ätit (typ jämt alltså) och man kunde höra hur det bubblade sig å hade. Vi provade då dropparna och det funkade :)



Kramelikram!

2009-01-05 @ 20:16:53
Postat av: Lisa (Amelies kompis)

Hej! Grattis till en jättesöt kille! Har en liten tjej på 3 veckor. Det brukar funka ganska bra för mig om jag ligger och ammar på sidan i sängen och hon får somna vid bröstet. Försöker sedan smyga upp utan att hon vaknar. Funkar oftast, men brukar sluta med att jag somnar själv och vaknar lagomt tills det är dags att amma igen...

2009-01-05 @ 21:34:37
Postat av: Emma

Lollo: Mm jag tror han har ont i magen emellanåt, kurar ihops sig som en boll och sparkar med benen om vartannat. Men så vill han äta hela tiden, eller ligga vid bröstet åtminstone, tar man bort honom blir han jättegnällig. Det känns som vi inte har någon som helst rutin, jag låter honom äta när han vill, ibland en gång i timmen...



Vonka: Ah det kanske vi ska prova då! För man hör att det bubblar i magen och han stånkar å har sig men det kommer inget. Ska köpa såna så berättar jag om de funkar! Tack!!



Lisa: Åh grattis själv! Jag vet att Ammi pratade om en Lisa som fått barn :) Jag har hört flera som ligger ner och ammar, har dock inte riktigt lyckats så bra med det själv. Men övning ger färdighet sägs det ju :) Har du ingen blogg?

2009-01-05 @ 22:05:23
URL: http://milkandapples.blogg.se/
Postat av: Emma

Lollo: Familjelv ja, har registrerat mig men inte uppdaterat sidan. Ska lägga till dig som vän där,

2009-01-05 @ 22:11:47
URL: http://milkandapples.blogg.se/
Postat av: Lollsan

Ja de låter som de e magont. Prova Semper magdroppar, vi hade oxå dom å de funkade toppen. Du kan även låta viggo ligga på rygg å så cyklar du med hans ben, de ska lätta på "trycket". För oss funkade de även om man gick runt å låter barnet ligga på mage över ens arm så man har huvudet i handen å dess ben på var sida om sin överarm. Svårt att förklara :-)Hörde någonstans att när dom har ont i magen vill dom äta hela tiden, som en tröst liksom. Har du provat att utesluta mjölk ur din egen kost? De sägs hjälpa ibland. Blir de inte bättre så tveka inte att ringa ert BVC.



Rutiner har jag insett e omöjligt, när man väl tror man fått in några så ändrar barnet sig å man har de lite hattigt igen. Blev själv super glad då Rasmus sov hela nätter i sin egen säng men sen skulle vi resa bort å då ville han ej sova alls.



Försök att inte tänka på hur andra gör utan gör saker på "ert" sätt.



Nu väntar sängen.

Pussa på lillkillen från mig

Kramar

2009-01-05 @ 22:20:35
Postat av: Lollsan

Gör gärna de.. tittade runt där idag å försökte uppdatera min sida lite. Har själv fått en hel del stöd å hjälp där ifrån.



Kram igen :-)

2009-01-05 @ 22:22:04
Postat av: Lollsan

Gör gärna de.. tittade runt där idag å försökte uppdatera min sida lite. Har själv fått en hel del stöd å hjälp där ifrån.



Kram igen :-)

2009-01-05 @ 22:22:35
Postat av: Emma

Lollo: Tack, du är så gullig.. Ska försöka fixa med familjelivsidan i veckan så får vi prata lite mer.

Kramar till er.

2009-01-05 @ 22:33:49
URL: http://milkandapples.blogg.se/
Postat av: Karin

kan också rekommendera den första filmen..den var bra

2009-01-05 @ 23:04:56
URL: http://litenbrun.blogg.se/
Postat av: syster

God morgon sötisen, i morgon komemr vi!

Ta vara på alla råd du får men tänk på att du känner Viggo bäst och att alla bäbisar funkar olika!



Vi hölrs på telefon senare..

puss

2009-01-06 @ 09:03:26
Postat av: Lisa

Hej! Nej, har tyvärr ingen blogg:( Borde kanske skaffa en sen när jag känner att jag har tid. Vi kanske kan träffas och baby-fika om några veckor om du är i Västerås? Vill också lära känna fler mammor och väntar på att föräldragruppen ska starta.

2009-01-06 @ 10:21:21
Postat av: Emma

Lisa: Ja, bloggandet tar mycket tid tyvärr, även fast man som jag inte skriver om särskilt väsentliga saker :( En fika vore jättetrevligt, planerar väl att åka dit om några veckor. Har en del vänner med barn där, vi kanske kan ses ett litet gäng?

2009-01-06 @ 13:19:38
URL: http://milkandapples.blogg.se/
Postat av: Lisa

Det låter jätteroligt! Du kan ju höra med Amelie så kan hon ge dig min email och tel. Hoppas ni får sova inatt.

2009-01-06 @ 20:03:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0