hypokondri?

Är det inte konstigt att somliga människor (läs: jag) känner sig sjuka när de hör talas om diverse sjukdomar? Som idag tex när kollega nr 2 ringer och sjukskriver sig för magsjuka. Till en början kändes det inget konstigt i kroppen, men sedan i bilen på väg hem så upplever jag att hela magen vänds upp&ner. Jag blev tvungen att stanna bilen intill vägkanten för att kräkas, utan resultat såklart. Jag känner mig fortfarande konstig. Är magsjuka verkligen på väg att plåga mig eller har jag bara fått en släng av hypokondri (igen)?

Wikipedia:
"Hypokondri eller inbillningssjuka, ibland nosomani, är ett tillstånd som innebär att den sjuka är övertygad om att hon har en eller flera fysiska sjukdomar trots att hon är fysiskt frisk. Hypokondrin i sig är ett ångestutlöst psykiskt problem, som fokuseras bort från själens tillstånd till en obefogad oro över kroppens fel och brister. Kroppens normala signaler och utseende tolkas som sjukdom eller hot om sjukdom. Sjukrollen är central för den av hypokondri drabbad. Genom sitt innehav av en fysisk sjukdom äger den drabbade rätt att stänga av livet och livets alla krav och orkar leva med sin existentiella ångest."

Betyder det även att jag lider av ångestutlösta psykiska problem och vill stänga av livet? Vad jobbigt i sådana fall!
   

Kommentarer
Postat av: Karin

ja just det...det kanske man har ja..=)

2008-02-23 @ 06:09:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0