som ett brev på posten.

Att vara gravid verkar nånstans innebära att man tappar all integritet och på nåt sätt blir en offentlig handling. Åtminstone känns det så ibland. Att alla ställer alla dessa frågor, jag får samma frågor ett par gånger om dagen. Somliga rätt ytliga och obesvärande, andra lite för närgångna enligt min mening. Folk lägger händer på min mage utan att fråga eller för den delen också utan förvarning. Andra slänger ur sig kommentarer som kanske är lite oigenomtänkta om havandeskap, bebisar och vad som är "normalt" under en graviditet. Och dessa "goda råd" som ständigt kommer, utan att jag ens bett om dom. Vissa är jag dock tacksam för, det är inte det. Men jag finner hela situationen i sig som väldigt annorlunda.
Ett annat ämne, antagligen det mest ogillande från min sida, är allt som kretsar kring mitt val att vara vegetarian. Vad jag äter, vad jag inte äter och varför jag valt att göra så. Det dummaste av allt måste vara "nu när du är gravid måste du ju börja äta kött" och det kommer från fler än en person. Eller varför inte avsluta inlägget med ett citat från mottagningssjuksköterskan på husläkarmottagningen? "Du måste nog ha en remiss till en dietist så du kan lära dig äta kött".

Kommentarer
Postat av: Vonka

Du jag har världens bästa svar på det där. När jag skulle skriva in mig hos BM så gick hon igenom massa saker kring kost och hon sa då att vi rekomenderar att man drar ner på intaget av rött kött och kanske äter lite mer lättare köttvarianter under graviditeten. Jag sa att jag var vegetarian å då sa hon, ja men gud va bra då är ju det problemet ur världen! =) Bebisar behöver BRA protein från bönor och baljväxter inte från svettiga kotletter!!



Nice va?

2008-06-23 @ 12:51:08
Postat av: Karin

men då..undrar hur "dom" själva skulle tycka om nån kommer fram och tar på en i tid och otid. Jag kommer i alla fall inte klappa magen utan skriftlig OCH muntlig tillåtelse =)



Jag tror inte heller att det har nån betydelse att du är vegetarian..faktiskt..skit i vad dom säger =)

2008-06-28 @ 20:38:53
URL: http://litenbrun.blogg.se/
Postat av: A-M

Tur jag kommer ha en bra stabil förebild gällande veggo biten om jag blir träffad av blixten och blir med bulle i kistan. :)

2008-08-07 @ 22:07:05
Postat av: Emma

AM: Count me in, I´m game!

2008-08-08 @ 13:39:01
URL: http://milkandapples.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0