saker att göra när man är hemma.


Film är ett finfint tidsfördriv, åtminstone om man har turen att välja bra filmer. Mina val har gått med blandad briljans. De senaste dagarna har jag sett fyra stycken:

"Sex and the city" som varken var bättre eller sämre än förväntat. Den var lika lättittad som serien alltid varit men filmen kändes inte lika hysterisk. Absolut sevärd om man har tråkigt en dag eller kväll, men kanske ingen film att stå i kö för att få hyra eller så. Jag ger den 3 cosmopolitan av 5 möjliga.

"Mamma Mia!" var film nummer två och jag förstår inte hur jag kunde bli lurad att tro att den ens skulle vara sevärd. Jag är annars ett stort fan av musikaler men jag vet inte vad som gick fel. Dålig story, tråkiga skådespelare eller alldeles för många Abba-låtar? Jag såg kanske en halvtimma av denhär filmen, på sin höjd, innan jag kände irritation och ropade in min sambo till vardagsrummet för att stänga av den. Den får 1 grek av 5 möjliga. Hemsk film.

"The chronicles of Narnia: Prince Caspian" har lockat ett tag nu, både min sambo och jag bänkade oss i soffan med tända ljus, julmust och jordnötter. Det var sagt att denna uppföljare skulle vara lite mörkare och mer vuxen än sin föregångare (The Chronicles of Narnia: The Lion, the Witch and the Wardrobe). Vi tyckte att filmen var lite av en besvikelse och storyn kändes inte helt genomtänkt, dock har vi inte sett klart hela  filmen. Vi kände någonstans mitt i att vi behövde lite andrum. Återkommer med ett slutgiltigt betyg, men hittills får den 2 dvärgar av 5 möjliga.

"Smart people" är den fjärde filmen som tagit min tid de senaste dagarna. Jag hade ingen aning om vad det var för film och därmed var förväntningarna lika med noll. Smart people är en film helt i min smak, sådär lagom mörk, bitter, ironisk, tragisk men samtidigt fin. Att Ellen Page spelar en av huvudkaraktärerna gjorde inte mig mindre besviken. "Sometimes the smartest people have the most to learn". Ska man se en i helgen så tycker jag absolut ni ska se denhär. Den får 5 chipspåsar av 5 möjliga, samt en bild i mitt blogginlägg.


Kommentarer
Postat av: Karin

jag tror vi tycker ungefär samma om de här filmerna, tyckte inte heller att mamma mia var nå vidare, trots att den fått så bra kritik. SATC filmen var bra och lättittad, Narniafilmen såg jag klart idag eftersom jag somna en trekvart in i den förra gången och den var helt okej..men ja..det kunde ha hänt lite mer i den tycker jag, det var mest stridsscener. Smart people däremot har jag inte sett..så den kanske man skulle kika in..=)

2008-11-19 @ 17:52:15
URL: http://litenbrun.blogg.se/hittabalans/
Postat av: Emma

Karin: Du har bra smak :) Vi hade tänkt kolla klart på Narnia ikväll men vi somnade efter middagen och vaknade nu... Där kan man snacka socialt umgänge på hög nivå! haha.

2008-11-20 @ 00:30:18
URL: http://milkandapples.blogg.se/
Postat av: Emma

Karin förresten.. gillar du andra filmer som Ellen Page spelat i? Hard candy, Juno och little miss sunshine? Hursom helst måste du se smart people.

2008-11-20 @ 00:32:01
URL: http://milkandapples.blogg.se/
Postat av: Karin

jag såg ju juno förut och den tyckte jag var bra..=)

2008-11-20 @ 10:08:52
URL: http://litenbrun.blogg.se/hittabalans/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0